Člověk je tvor, který se od nepaměti snažil obklopovat krásnými a neobyčejnými věcmi a zkrášloval své obydlí i svůj oděv. Již v pravěku vznikaly malby na stěnách, podle četných nálezů je zřejmá pestrobarevnost v Egyptě, Řecku i Římě. Barevně byly upravovány nejen interiéry, nábytek, oblečení ale i sochy a architektonické prvky v interiéru i exteriéru. Vliv na kulturu měl vždy i styk s okolními či vzdálenými zeměmi.
Vždy ale záleželo na politické situaci v zemi, rozvinutosti ekonomiky, poloze, majetnosti a postavení obyvatel. Křížila se zde potřeba šlechty ukázat veřejně majetnost a proti tomu snaha o napodobení z řad nižších vrstev. Barevnost a členitost se hojně objevuje už v románském období a odtud přešla i do období gotiky. Podle iluminací je zřejmé např. barvení nábytku, jeho zdobení a tato barevnost se shoduje i s nálezy např. plastik světců, kteří sedí na stejně barevně upravených křeslech. Je zde tedy určitá přesnost jak v typologii nábytku, tak v jeho barevném upravení. Tuto skutečnost lze přenést i do období gotiky, kde je větší výběr iluminací, maleb, nástěnného malířství, řezbářství tak i zachovaných kusů nábytku, plastik a architektury. Podle těchto pramenů si lze udělat obrázek o rozmanitosti a pestrosti gotických interiérů, jejich zdobení i o barevnosti nábytku a oblečení.
Při důkladnějším studiu těchto pramenů nás zaujme i barevné zdobení vstupních portálů kostelů či plastik, o kterých se donedávna myslelo, že byly pouze holým šedým zdobným prvkem. Nástěnné malířství se z původních prostor klášterů a kostelů rozšířilo do interiérů šlechty a měšťanstva a nabylo velkoformátového zdobení. V církevních interiérech se v nástěnném malířství objevují převážně motivy světců, jejich život a biblické výjevy. V prostředí šlechty pak vyobrazení znázorňující historii a slávu předků- rodu, erby a stejně jako u měšťanů zvířecí i květinové motivy.
Touha střední vrstvy v napodobení přepychu a zdobnosti šlechtických interiérů vedla k masivnímu rozmachu gotické šablonové malby. Ta byla nanášena jak přímo na omítku, tak na dřevěné stropy, obklady stěn – táflování, ale i na nábytek. Někdy pouze jako drobná ozdoba, jindy v celých pruzích nebo plochách. Na podklad barevně jednotný, nebo na povrch barvený v pásech. Byla to levnější náhrada za pracné a drahé řezbářské práce a ruční nástěnnou malbu. Toto zdobení se pro svou rychlost, dostupnost a menší náklady velice rozvinulo a stalo se velmi oblíbené. Jeho pozůstatky jsou k vidění po celé Evropě v nástěnném malířství, na oltářích, obrazech, iluminacích, stropech, nábytku aj. Všechny zmíněné prameny i dochované artefakty jsou nám dokladem o pestrobarevnosti a barevné rozmanitosti gotiky. O její okázalosti tvarů, barev i provedení.